„Dziewczynka i szczur pojawili się w sieci pierwszej generacji pod koniec pierwszego dziesięciolecia lub na początku lat dwudziestych ubiegłego wieku w krótkiej litanii wierszy, których część włączono do legendy.
Wiersze zachowały się w wielu wersjach, w różnych językach, ale trudno stwierdzić jednoznacznie, które z zapisanych i rozpowszechnionych w internecie przed wrześniem 2011 roku – to jest zanim wypłynęły po upublicznieniu pewnej prywatnej korespondencji i zawojowały dyskurs świadomości kulturalnej – są autentyczne. Dopiero po ich wypłynięciu poznano prawdziwą skalę tego zjawiska i zauważono związek między różnymi wersjami wierszy. Podjęto wiele starań, aby wyłonić z nich oryginalną formę utworu, pod warunkiem oczywiście, że taki oryginał istniał, lecz cały trud zakończył się niepowodzeniem, a próby odkrycia języka oryginału doprowadziły, co najwyżej, do rozmaitych przypuszczeń, interesujących, ale nieznajdujących w niczym potwierdzenia.
Istnieje domysł, że wiersze zostały napisane przez młodą kobietę, być może wszechstronnie uzdolnioną artystkę u progu kariery. Nie wiadomo, dlaczego postanowiła zachować anonimowość, być może krótko po zamieszczeniu wierszy we wczesnym internecie zmarła lub zwariowała, bo trudno zrozumieć, dlaczego miałaby wyrzec się nadchodzącej sławy. Wszelkie próby dotarcia do niej spełzły na niczym, ponieważ we wczesnej sieci każdy internauta mógł łatwo zatrzeć swoje ślady. Czy wiersze i legenda są wyłącznie wytworem fantazji, czy może zostały napisane w konsekwencji prawdziwego zdarzenia, którego autorka była świadkiem, a może nawet sama go doświadczyła? Czy wysłała te wiersze, będąc w depresji, w formie testamentu, zanim popełniła samobójstwo? Wszystkie pytania pozostają bez odpowiedzi.
Po tym, jak wiersze i legenda wyciekły do sieci, zaczęły pojawiać się we wszystkich środkach przekazu. Przeszło dziewięćdziesiąt lat po ujawnieniu i opublikowaniu wielu wersji opowieści o dziewczynce i szczurze okazało się, że ma ona wpływ na ludzkie kolonie nawet poza kulą ziemską”.